De geluidsnorm in de supermoto daalt met 2 dba!

Verplichte lectuur voor alle rijders die willen deelnemen aan supermoto wedstrijden en vrije trainingen in België! Vanaf dit seizoen, zullen alle motoren en quads moeten voldoen aan een geluidsnorm van 112 Dba i.p.v. 114 Dba gemeten volgens de FIM 2 meter max methode. De BMB werkgroep supermoto hanteert hiermee een lagere norm dan de FIM en zal ook extra controles uitvoeren, voor en na de wedstrijden en trainingen.

De trainingscircuits in België (Bilstain, Mettet, karting Spa-Francorchamps) worden alsmaar meer geconfronteerd met klachten van buurtbewoners en deze beslissing is dan ook hoogst nodig voor het overleven van de supermoto discipline in België. Ook organisatoren op tijdelijke circuits moeten alsmaar striktere normen respecteren om een organisatievergunning te kunnen bekomen.

Uit testen blijkt spijtig genoeg dat de nieuw afgeleverde standaard machines slechts zelden voldoen aan de geluidsnormen. Een mogelijke technische oplossing is de plaatsing van een uitlaat en / of demper type ‘enduro’. Volgens experten zou dit weinig tot geen effect hebben op de prestaties van de motoren. Deze oplossing is ook goedkoper dan het plaatsen van een dubbele uitlaat wat nu soms wordt gedaan om het geluid te verminderen.

De BMB is ook gestart met de nodige lobbying bij de FIM om de geluidsnormen te verminderen zodat de fabrikanten in de toekomst machines produceren die voldoen aan deze lagere normen.

Zoals ook voor de motorcross, is een verlaging van het geluidsniveau absoluut noodzakelijk voor het overleven van deze prachtige discipline van de motorsport!

Raadpleeg het technisch reglement supermoto 2021.

donderdag, april 22, 2021