Algemeen

Grizzly de vergeten held

Zeventig jaar geleden op 18 juli 1946 overleed Gilbert De Rudder alias Grizzly, in het Sint-Jozef ziekenhuis te Brugge. Tijdens de zaterdagtrainingen op 13 juli 1946, op de omloop van Het
Zoute, verloor Grizzly in een bocht de controle over zijn stuur en botste tegen een boom. In zorgwekkende toestand werd hij afgevoerd naar het ziekenhuis in Brugge aan de Komvest, waar hij enkele dagen later aan zijn verwondingen overleed.

Grizzly, geboren te Landegem op 17 december 1911, was slechts 34 jaar oud. Op maandag 22 juli 1946 vond de begrafenis plaats te Elsene, waar hij sinds 1936 woonde. De lijkstoet werd geopend door een 50-tal motorrijders. Vooraan reed zijn vriend Jacques Ickx (vader van Jacky) en Edmond Jossart, zijn rechterhand in zijn pas geopende garage voor motorfietsen. Van het sterfhuis tot aan de kerk van de Heilige Drievuldigheid te Elsene stonden 3 tot 4 rijen mensen, langs beide zijden van de weg. Grizzly was een snelheidspiloot van uitzonderlijke klasse. Zijn bochtentechniek, moed en rijkunst waren fenomenaal.

Voor de Tweede Wereldoorlog was hij sinds 1934 fabriekspiloot bij het Belgische merk Saroléa. Hij werd met Saroléa tweemaal Belgisch kampioen 500cc. In 1945 was de fabriek Saroléa nog niet terug productief, Grizzly zat zonder racemotoren. Zijn vriend en mede-eigenaar van zijn garage, Léon Martin, die ook een snelheidspiloot was, leende hem zijn Velocette 350cc, waarmee Grizzly deelnam aan 500cc-wedstrijden.

Op 30 juni 1946 won hij met de Velocette 350cc de Grote Prijs van het Terkamerenbos bij de categorie 500 cc te Brussel. Het zou zijn laatste wedstrijd worden. Hij behaalde mooie overwinningen en ereplaatsen in België (Spa-Francorchamps, Mettet, Floreffe, Brussel, Chimay …) en in het buitenland (Monthélery, Saint-Gaudens, Assen, Monza, Genève…). Grizzly was ook een begenadigd motorcrosser. In 1937 reed Grizzly zijn eerste motorcross te Oud-Heverlee en won met 7 minuten voorsprong op zijn achtervolgers. Toen men hem vroeg waarom hij niet eerder was
begonnen met crossen, antwoordde hij “ Men heeft me nooit gevraagd”.

Vanaf 1937 combineerde Grizzly snelheidswedstrijden en motorcrossen en in 1938 won hij negen crossen, waaronder deze van de Brabantse Ardennen te Dworp. Het parcours van de motorcross te Dworp, ingericht door A.M.C. Rode, was ontworpen door Grizzly. Na zijn dood werd de omloop herdoopt in “Het Grizzlyparcours”.

Weblinks:
www.youtube.com/watch?v=EBFxnr4oXNk&feature=youtu.be
www.youtube.com/watch?v=byBJn6GOOJc

Partners

Back to top button